neljapäev, 11. veebruar 2010

Olulisus, pakilisus ja tasakaal

Mõttetargad juba iidsetest aegadest peale on rääkinud ja kirjutanud sellest, et eluõnn ja tervis sõltub tasakaalust.
Ajajuhtimise raamatuid ja tööriistu tuleb pidevalt turule juurde. Nende kõigi suurim puudus on selles, et neis puudub selge ja lihtne tööriist, mis tegeleks elus ühe olulisema asjaga, tasakaaluga. Samuti jätavad nad tihti kahesilma vahele selle, et elu on siiski üks suur tervik, mitte tööelu ja isiklik elu ja veel mingid elud. Sügav mõte on ütluses: " Oma surivoodil ei mõtle inimesed sellest, et oleks pidanud veel mõned tunnid töölaua taga istuma" .
Põlvkondade elutarkuse ajajuhtimise kohta, mis tagab elus tasakaalu, on kokku kogunud Stephen R. Covey oma raamatutesse.  Sinna juurde loonud ka geniaalselt lihtsa tööriista, Nädalakompassi®.
Me vajame tasakaalu, sest see annab sisemise rahu, aga dünaamilist tasakaalu. Piltlikult öeldes püsti püsida kihutaval surfilaual, mitte paigal seistes "pääsukest" tehes.
Et oleks vähem konflikte töö- ja pereelu vahel, igapäevatöö ja elukutse vahel või kohustuste ja sisemiste vajaduste vahel. Tasakaalu puudumist väljendab stress tegemata asjade pärast, sassiläinud suhted, tunne et ma ei suuda oma elu suunata ja kontrollida, konfliktid teiste inimeste ja iseendaga kuni tundeni, et peatage see maailm, ma tahan maha minna.

Esmatähtsad asjad ongi suhted. Selleks on vaja kõigepealt endale selgeks teha, missugused on minu kõige olulisemad suhted ja kuhu ma nendes välja jõuda tahan.
Tasakaalus püsimise sõltub sellest, kui hästi-halvasti suudan hallata oma erinevaid rolle ehk põhisuhteid ja kohustusi.  

See omakorda tähendab kolme, paljude jaoks ebameeldivat ja tüütut tegevust: enese sees urgitsemist, tulemuste kirjapanekut ja selle väärt info igapäevast kasutamist.

Kõigepealt tuleks selgeks teha, missuguste suhete eest ma oma elus vastutan.
Tahaks ju olla hea lapsevanem, hea töötaja, hea abikaasa ja hea sõber, ja enda jaoks tahaks ka aega – ja nii ma muudkui mässan oma inboksidega ja kirjutan järgnevaid tegevusi üles. Tulemuseks on see, et igal pool kuhjuvad probleemid, sest asju, mida on vaja teha, on ikka liiga palju.
Suur meelehärm tekib sellest, et olulised suhted on omavahel konfliktis ja ei toeta üksteist. Võib olla edukas juht ja samal ajal totaalselt läbikukkunud lapsevanem või abikaasa. Aga edutud rollid mõjutavad varem või hiljem negatiivselt ka edukaid rolle.

Tasakaalu loomist oma elus võiks alustada sellest, et paned oma rollid kirja. Missuguseid rolle ma pean ja tahan oma elus täitma? .
Sõelu oma kohustused ja vastutused läbi, et kirja saaksid ainult võtmerollid, kõige tähtsamad. Autojuhtimine on ehk oluline roll siis, kui see on mu põhitöö või kui ma parajasti õpin autosõitu, muul juhul on see lihtsalt teisi rolle toetav. Reeglina on võtmerollid seotud tööga, lapsevanemaks, pereliikmeks, sõbraks olemisega. Kui mul on tööl väga palju erinevaid vastutusi, siis võib need koondada paari-kolme põhilisema rolli alla. Näiteks juhil on kindlasti peale mitmesuguste juhtimisrollide ka õpetaja või kaasaja roll jne.
Rolli nimetus ise polegi oluline, peaasi, et see peegeldaks asja sisu ja et sa mõnd oma tähtsat elu külge ära ei unustaks. Ühest rollist ei saa aga keegi ei üle ega ümber – mina ise. Missugune on mul läbisaamine iseendaga? Kui ma endaga läbi ei saa, siis loob see tohutult pingeid ja konflikte ümbritsevate inimestega.
Ära taha endale hirmus palju võtmerolle – need nõuavad ju kõik pidevat tähelepanu ja tegelemist. Üldiselt peetakse optimaalseks seitset rolli. Seitse seepärast, et inimpsühholoogia uuringud väidavad, et seitse pluss-miinus kaks tegevust on see hulk, mida inimene on suuteline veel efektiivselt jälgima. Aga neid võib olla ka hoopis vähem.
Mida rollidega edasi teha, vaatame järgmisel nädalal!

Silva

1 kommentaar:

  1. Tere

    Hea meel on näha, et FC on hakanud pidama ajaveebi! Jõudu soovides

    Dan Heering

    VastaKustuta